Obsah
1. Přihlášení k trvalému pobytu
K trvalému pobytu je potřeba doložit vlastnictví nemovitosti (výpis z katastru nemovitostí, nesmí být starší 3 měsíců, není-li, obecní úřad může v rámci svého obvodu zažádat o výpis přes Czech Point). Není-li přihlašovaný / zákonný zástupce vlastníkem nemovitosti, je třeba souhlas vlastníka nemovitosti, který se dostaví spolu s přihlašovaným nebo bude doložen ověřený souhlas vlastníka se všemi náležitostmi
- jméno, příjmení, číslo dokladu vlastníka, který uděluje souhlas,
- identifikace nemovitosti - adresa, číslo domu, přehled všech vlastníků,
- přehled osob, kterým vlastník dává souhlas k přihlášení trvalému pobytu (jméno, příjmení, datum narození, platná adresa trvalého pobytu)
- datum a ověřený podpis ("legalizace")
V případě více vlastníků stačí souhlas jednoho z nich, ostatní vlastníci budou o změně počtu osob přihlášených k trvalému pobytu
Přihlašuje-li zákonný zástupce nezletilé dítě ve věku do 15 let, je nutné předložit rodný list nezletilého.
Při přihlášení je nutné předložit občanský průkaz, týká se i dítěte do 15 let, kterému byl vydán občanský průkaz.
V případě, že přihlašovaný nemá platný občanský průkaz, může se prokázat platným cestovním pasem - týká se občanů s českým občanstvím.
Správní poplatek je ve výši 50 Kč za osobu starší 15 let.
2. Rušení trvalého pobytu - Správní řízení dle § 12 odst. 1 písm. c) zák. č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel v platném znění
Žádost je nutné vyplnit pro každou osobu zvlášť i v případě nezletilé osoby.
Ve správním řízení je nutné prokázat, že osoba, které je rušen údaj o adrese trvalého pobytu, zratila nárok na užívání nemovitosti a nemá v nemovitosti věci ve svém vlastnictví.
Je-li to možné, prosíme o uvedení kontaktu na osoby uvedené v žádosti (telefon, email) pro snazší a rychlejší domluvu.
Poznámka: Svědek by měl svou výpovědí dosvědčit, že daná osoba splňuje podmínky pro zrušení trvalého pobytu. Svědek by měl mít povědomí o jaký druh výpovědi se jedná a souhlasit s podáním svědecké výpovědi. V případě, že svědek nebude chtít podat výpověď, nebo neprokáže, tvrzení žadatele, může být řízení pozastaveno případně zamítnuto.
Osoba, které je rušen trvalý pobyt si musí po nabytí právní moci rozhodnutí zažádat o vydání nového občanského průkazu do 15 dnů kdekoliv v České republice (u kterékoliv obce s rozšířenou působností):
Dle ust. § 11 odst. 1 písm. d) zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, platnost občanského průkazu skončí nabytím právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
V souladu s ust. § 14 odst. 1 písm. d) bod 9 zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, je občan povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů po dni, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu. V případě porušení této povinnosti se občan dopouští přestupku dle ust. § 16a odst. 1 písm. c) zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, za což je možné uložit mu jako sankci pokutu do 10.000,- Kč.
Návrh na zrušení údaje o místu TP [formát DOCX]
Návrh na zrušení údaje o místu TP [formát PDF]
Správní poplatek ve výši 100 Kč za jednu žádost.
3. Zavedení adresy pro doručování
Jedná se o zavedení adresy pro doručování písemností v základních registrech, adresa musí být odlišná od trvalého pobytu.
Na tuto adresu pak budou všechny úřady doručovat písemnosti, nemáte-li zpřístupněnou datovou schránku.
Více informací naleznete na stránkách ministerstva vnitra - https://www.mvcr.cz/clanek/zavedeni-adresy-pro-dorucovani-pisemnosti-jeji-zmena-nebo-zruseni-prostrednictvim-informacniho-systemu-evidence-obyvatel.aspx
Doporučený formulář ve formátu XLSX
Doporučený formulář ve formátu PDF